معرفی روستای هندوالان
 
روستای هندوالان از توابع شهرستان درمیان بخش مرکزی است که در 85 کیلومتری شمال شرق بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و در 15 کیلومتری از اسدیه مرکز شهرستان درمیان واقع شده است .
 
 
این روستا از کهن ترین روستاهای شهرستان درمیان است که مسجد جامع هندوالان قدیمی ترین اثر باستانی بیرجند می باشد این مسجد باشکوه با بیش از1000 هزار سال قدمت همچنان یکی از باشکوهترین بناهای تاریخی درمیان است
 
در گذشته این روستا هفت هزار خانوار جمعیت داشته که 5000 هزار آنها مسلمان و حنفی مذهب بوده اند و 2000 خانوار آن گبر ( آتش پرست ) .نام قدیم این روستا هرندووا بوده که به علت بزرگ بودن آن به هند کوچک هم معرف بوده است . این روستا بر اثر طغیان سیل های بزرک چندین مرتبه ویران شده که مسجد جامع آن تنها اثر باقی مانده از آن زمان کهن می باشد.
جمعیت کنونی این روستا 500 خانوار و 1800 نفر می باشد .
 
شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است همچنین چند سالی ست که جوانان روستا به علت خشکسالی برای امرار معاش زندگی خود به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند .محصولات عمده این تلاش و کوشش در بخش کشاورزی زرشک، گندم، جو و در عرصه دامپروری تولید شیر ، ماست، کره و روغن حیوانی (روغن زرد )که از گرانترین روغنهای موجود است می باشد.